Dagens vardags Hjälte!

 
Arnold Åström, 65, från Strömsund är en hjälte.
Han på bilden heter Arnold Åström o e 65 år gammal från strömsund. Ni undrar säkert vad
han kan ha gjort för hjältedåd så det ska jag berätta ;)
 
Så här står det : 

"Sent i går eftermiddag konstaterade Arnold Åströms hustru att det var ovanligt mörkt i den 84-åriga grannens hus, 35 meter bort.

– Det var konstigt eftersom hemtjänsten alltid tänder lampor och gör det hemtrevligt, förklarar Arnold.

Han tog med sig en ficklampa och började gå mot sin kusins Norrbottensgård.

Då såg han lågorna i köket.

– Det var vansinnigt mycket rök. Jag skrek åt min fru att hon skulle ringa räddningstjänsten och så sprang jag mot huset.

Arnold tog sig in genom kallfarstun. När han öppnade dörren in till huset möttes han av rök.

– Det var som bomull, med en glipa på 30 centimeter längs golvet. Jag höll för ansiktet och ålade mig in. Jag hörde hur hon jämrade sig längre in i huset.

Arnold nådde fram till sin kusin, fick tag i hennes arm och drog henne med sig.

– Dörren öppnades inåt och hade hunnit glida igen, och jag fick kämpa för att få upp den. Det ramlade ner gnistor på min kusin och när jag tittade upp för att se var de kom ifrån såg jag hur elden böljade under taket. Samtidigt hörde jag hur glasen sprack, det lät som ett sådant där vindspel i metall. Det var så overkligt.

Till slut gick dörren upp och Arnold lyckades få ut sin kusin ur huset. Ambulansen var på plats efter bara en minut. Den hade varit på uppdrag i Kalix och passerade Råneå när samtalet från Arnolds hustru kom in till SOS Alarm.

Arnolds kusin fördes till Sunderby sjukhus där hon vårdats för lindriga skador under natten. Senare i dag kommer Arnold och hans familj att besöka henne på sjukhuset.

– Det är så många faktorer som spelar in. Hade inte säkringen gått i hennes hus hade vi aldrig förstått att något var fel, säger Arnold.

Han känner sig glad och tacksam över att allt gått så pass bra.

– Det är en otrolig ynnest att få rädda en människa. Det här är en riktig feel good-händelse."

 

Den som tkr att han gjorde något braa sträcker upp en hand! haha nemen de var braa det han gjorde :) Bilden o texten e från aftonbladets hemsida!

©My pics om de inte står annat! :3

Kommentarer♥



Ditt namn :
Kom ihåg mig

e-post/e-mail

Din blogg

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0