Olika sorters bilder

 
När en bild är arrangerad har fotografen bett personen/personerna på bilden att ställa sig på ett visst sätt.
Arrangerade bilder syns då och då.
 
 
Manipulerade bilder är ändrade med hjälp av datorns bildbehandlingsprogram. Det kan vara svårt att upptäcka.
 
 
Man justerar medvetet värkligheten för att uppnå en önskad effekt. Man fogar samman 2 olika bilder.
Man kan t.ex, klippa in en pistol i någons hand.
 
 
Fotografen är på plats och tar autentiska bilder av det som händer utan att avsiktligt påvärka motivet.
 
Bilden är pixlad då personen inte vill skännas igen. Det är inte bara på bilder dom pixlar , suddar utan också i tv program.
 
Är en typ av bild som dominerar en tidningssida med sin storlek och syftar till att dra läsarens uppmärksamhet.
 
 
Ettanbilden är den stora bilden på tidning eller sajten som är på första sidan , det är den bildn som tidningen tycker att handlar om något viktigt.
 
 
Arkivbilden är en bild som inte är nytagen. Fotografen har sparat bilder i arkivet som tidningen ibland tar bilder ifrån men då måste det stå att bilden inte är nytagen.
Bildbyrån är ett företag som skickar egna anställda fotografer på uppdrag som de tror att många tidningar lokalt och internationellt kan vara intresserade av. Bildbyrån köper dagligen också in bilder från utländska bildbyråer och fotografer. Bildbyrån gör också beställningsjobb åt tidningar och - i många fall - reklambyråer.
 
 
Bildtexten är den text som är under bilden i tidningar som är den lilla texten. Texten binder eller förklrarar bilden och det är viktigt att den går att lita på.
 
 
Bylinebilden är en bild på fotografen där det står dens namn eller bildbyrån som fotografen är knuten till.
 
 
En bild på journalisten eller den som skrivit och tagit bilder till artikeln i tidningen. Den kommer alltid i slutet.
 
 Bilderna skiljer sig på en viktig punkt från övriga bilder i tidningen: de är så gott som alltid arrangerade och ofta manipulerade. Reklamens första uppdrag är att sälja något, inte att skildra verkligheten. I reklamen syns stereotyper i bild i större utsträckning och tydligare än i det journalistiska materialet.
 
©My pics om de inte står annat! :3

Kommentarer♥



Ditt namn :
Kom ihåg mig

e-post/e-mail

Din blogg

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0